06 April 2016

Kenapa Perlu Update Whatsapp!!

Baiklah.. memandangkan Whatsapp ni dah jadi 1 keperluan yang patut ada pada setiap manusia, so entry kali nak sentuh lagi bab Whatsapp!
tak pasti sama ada korang semua dah tau atau pun tak.. atau pun aku je yang lambat!
entry kali ni pasal new update dari whatsapp berkenaan dengan privacy! 


Nampaknya whatsapp telah menambah ciri-ciri keselamatan bagi melambatkan proses menggodam whatsapp korang dan mengelakkan segala perbincangan peribadi, group, gambar, video, file & audio dari dicuri oleh pihak yang tak bertanggungjawab tanpa diketahui. senang citer hacked!

Sebelum ni mungkin tahap keselamatan bagi application yang top 1 dunia masih lemah. So bagi korang yang belum lagi update whatsapp tu, sila update sekarang!!!! dan korang akan nampak seperti gambar2 dibawah!

klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar.

baik lah!! ape-ape pun pastikan whatsapp korang tu version 2.16.1. Version paling latest!


lepas tu bukak pada chat peribadi/group. bagi pengguna iphone, klik pada nama contact. macam anak panah gambar kt atas ni. p/s : untuk user android aku pasti korang tau macam mane nk pegi kt bahagian seterusnye ni.

Nampak tak gambar kat atas ni? dah kunci kan? sebab aku dah aktifkan Encryption!
so korang klik je pada Encryption tu.


kemudian korang klik pada scan code yang ade logo camera tu. ok! mesti korang pelik kat anak panah tu kan? nombor pada anak panah tu Unique Number

pastu Verify Security Code keluar macam ni! haha.. ok nampak tak barcode tu? ok! mase ni wajib kena ada 2 phone(untuk peribadi). Untuk group aku tak cuba lagi sebab rata-rata member-member tak update whatsapp lagi.

ok! ni contoh antara phone wife aku dgn aku. aku scan barcode yang ade kat whatsapp wife aku.


Lepas scan akan keluar tanda right tu. So misi untuk Encrypt segala jenis perbualan korang adalah selamat 99.90%. kenapa aku cakap 99.90% bukan 100% ? sebab nya 9% developer Whatsapp boleh Un-Encrypt. dan 1% lagi adalah hackers!

Rajin-rajin la korang godek2 FAQ Whatsapp ni yer.
Baiklah! Untuk entry ni, ia cuma pada pandangan & pemahaman aku je. Maklumlah sekolah dulu tak berape nak pandai.hihi :P kalau ada benda yang tak betui dalam entry aku kali ni, aku harap sangat korang tolong info kat aku ye!! Baiklah! aku rasa sampai disini je entry aku kali ni...
Yang baik semuanya datang dari Allah SWT. yang buruk datangnya dari diri aku sendiri.
Assalamualaikum.

p/s : *kalau korang rasa entry ni ok, korang boleh share dimana-mana.. kalau tak ok, korang ignore je okeh!
*contoh aku guna ni pada iphone.

0 Komen: